Dagens Nytt innehåller:

  1. Roligaste Volvon någonsin är Volvo ReCharge Concept. Nu tar vi till Stocken på Orust. Där finns varningsskylten som nu gäller för gammaldags bilar.
  2. Sjögräs för energiproduktion
  3. Swedish Biofuels får pris  

Volvo ReCharge Concept måste vara den roligaste bilen nägonsin. Det är en plug-in hybrid med en elmotor vid varje hjul och batterier som laddas dagligen via ett vanligt eluttag. Föraren får ca 100 kilometer ren elkörning. Bilens fyrcylindriga förbränningsmotor kan ladda batterierna under körning. Konceptbilen har tagits fram vid Volvo Concept and Monitoring Center (VMCC) i Camarillo, Kalifornien.

– Det är en banbrytande uppfinning. Den som kör under 100 kilometer om dagen behöver sällan eller aldrig besöka en mack. I USA gäller det nära 80 procent av alla bilister, säger Magnus Jonsson.

Batteriräckvidden gör att Volvo ReCharge Concept är snäll mot bilägarens plånbok. Vid körning på el blir driftskostnaden cirka 80 procent lägre än för en bensindriven bil i samma storlek. Vid körsträckor längre än batteriräckvidden och med förbränningsmotorn igång varierar förbrukningen från 0 till 5,5 l/100 km beroende på bränsle och hur länge förbränningsmotorn körs.

– Använd på effektivaste sätt bör plug-in hybriden ge cirka 66 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med de hybridbilar som finns ute på marknaden i dag. Om elen kommer från CO2-fördelaktiga källor som biogas, vattenkraft och kärnkraft kan siffran bli ännu fördelaktigare.

En elmotor vid varje hjul

Det saknas mekanisk kraftöverföring från förbränningsmotorn till hjulen. Volvo ReCharge Concept är en så kallad seriehybrid med ett antal samverkande tekniklösningar:

  • Ett batteripaket som är placerat under bagageutrymmets golv använder batterier av typen litium-polymer. Batterierna har utformats för att ha en livslängd bortom bilens egen.
  • Fyra elmotorer, en vid varje hjul, ger individuell fyrhjulsdrift.
  • En fyrcylindrig förbränningsmotor driver den avancerade generator som ger kraft till hjulmotorerna när batteriet behöver ny laddning. Tänkbara motoralternativ är t ex en fyrcylindrig 1,6-liters diesel, alternativt en fyrcylindrig Flexifuel-motor.

Alltså en batteridriven elbil med en effektiv generator som går in när batterikraften blir för låg. Generatorn distribuerar elkraft till elmotorerna vid varje hjul. Eftersom förbränningsmotorn enbart driver generatorn, kan förbränningen optimeras.

Förbränningsmotorn startas automatiskt när 70 procent av batterikraften är förbrukad. Men föraren kan också aktivera motorn via en knapp på instrumentpanelen.

– Det finns en betydande skillnad mellan vår plug-in hybrid och dagens hybrider, som bara använder elmotorn som ett stöd till förbränningsmotorn under kortare perioder. Vår lösning gör det möjligt för de flesta att köra på el till hundra procent, med en extra trygghet i form av förbränningsmotorn, säger Ichiro Sugioka, projektledare för Volvo ReCharge Concept. Han tillägger:

– Dessutom behåller vår C30 med plug-in hybrid sina pigga och sportiga egenskaper. Accelerationen från 0-100 km/h går på 9 sekunder och toppfarten ligger på 160 km/h.

Med en elmotor per hjul blir både viktfördelningen och kraftöverföringen optimal, utan kuggväxelförluster. Bilen har ingen traditionell växellåda och följaktligen ingen växelspak. Den har också högeffektiva däck från Michelin. Däcken har specialutvecklats för att ge plats åt hjulmotorerna. Bilen är fyrhjulsdriven i ordets rätta bemärkelse. Drivningen på varje hjul kan regleras individuellt.

Den energi som genereras under inbromsningen leds till batteripaketet. När systemet är färdigutvecklat hoppas Volvo kunna ersätta de traditionella bromsarna med elektriska bromsar som ger minskade friktionsförluster av energi. Ett elektroniskt kontrollsystem med fyrdubbel redundans bidrar till drivlinans och bromssystemets driftssäkerhet.

Detta är en miljölösning för pendlare. Den passar bäst för bilförare som kör kortare sträckor varje dag. Till exempel kan en bilägare som har mindre än 100 kilometer mellan hemmet och arbetsplatsen köra enbart på el. Även den som kör länge sträckor än batteriets räckvidd får stora miljöfördelar. En tripp på 150 kilometer som startar med fulladdat batteri förbrukar mindre än 2.8 liter bränsle, vilket innebär 1,9 l/100 km.

– Den enda förutsättningen är att bilägaren har tillgång till en vanlig stickkontakt på bekvämt avstånd, hemma eller på jobbet. En fulladdning tar 3 timmar. Men även en timmes snabbladdning ger en körsträcka på ca 50 kilometer.
Klicka på länken nedan för att läsa mer on-line https://www.media.volvocars.com/go/723c20e9-73fc-4c4a-b01c-c66adaf21756.aspx

Seaweed cleans up smokestacks: Microalgae are fast growing and carbon-dioxide (Co2) greedy while making an excellent raw material for biodiesel according to Isaac Berzin, founder of GreenFuel Technologies in the USA. Emissions from coal-fired power stations or other industrial plant can be fed into transparent photobioreactors containing water and seaweed. Photosynthesis then converts the gases, and the resulting vegetation can be used to produce biodiesel — avoiding the need to consume agricultural land.

Successful testing was carried out at the Massachusetts Institute of Technology (MIT) in the USA, where rows of clear tubes with green algae soup were attached to the output of a 20-MW power plant, resulting in a 40% reduction in CO2 and 86% cut in nitrous oxide. GreenFuel has already carried out several pilot installations around the USA. Källa: EU-Kommissionens Nyhetsbrev för Aktionsplanen för Miljöteknik: http://ec.europa.eu/environment/etap/pdfs/newsletter_etap_12.pdf  

Swedish Biofuels får Svensk-amerikanska handelskammarens och Deloittes miljöpris på över en halv miljon kronor. Kung Carl XVI Gustaf delade ut priset vid den stjärnspäckade ceremonin i New York. De får priset för sitt banbrytande arbete på miljöteknikområdet. Det gäller främst utvecklingen av bränslet BioJet100 för flygplan.BioJet100 görs från säd och andra högavkastande grödor. Det förbättrar dagens alternativbränslen utan att modifiera motortekniken. Samtidigt minskar de logistiska problemen för bränsleproducenter. Det här angreppssättet ger en kostnadseffektiv förbättring av prestandan och minskning av utsläppen, genom att proportionen råmaterial med biologiskt ursprung ökar i vanligt bränsle, lyder motiveringen. Källa:  http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.182431