Ladda Din Volvo med miljöteknik från Volvo och Vattenfall. Det kan bli verklighet 2012.  Vattenfall och Volvo har just startat ett samarbete för att under 2012 lansera en plug-in hybridbil. Du kan tanka bilen hemma. Miljöpåverkan av trafiken minskar kraftigt. Bilden är från Vattenfalls hemsida.

 I januari 2007 startade Volvo Personvagnar och Vattenfall ett projekt för att testa och utveckla plug-in-teknik. Samarbetet fortsätter nu på en ny nivå. Målet är att serietillverka plug-in hybridfordon och lansera dem redan 2012. Det är flera år tidigare än vad man tidigare ansett vara möjligt. Plug-in-tekniken kommer att kraftigt minska trafikens miljöpåverkan. Det kommer dessutom att vara bekvämt att äga en plug-in hybridbil. Man kan tanka hemma och bränslekostnaderna är betydligt lägre än för en vanlig bil. Klicka här för vidare information om hybridsamarbetet.

Vattenfall och Volvo Personvagnar tror att serietillverkning av plug-in hybridbilar och utvecklandet av den nödvändiga infrastrukturen ska ge nya arbetstillfällen och hålla kvar Sverige i framkant på utvecklingen av miljövänlig teknik.

− Vi vill förstärka elens roll i samhället och dess nyckelroll för att lösa klimatfrågan. Genom det här samarbetet hoppas vi kunna påskynda introduktionen av elbilar. Tillsammans utvecklar vi framtidens teknik med plug-in-bilar och olika laddningsalternativ, säger Lars G Josefsson, vd och koncernchef på Vattenfall.

Utvecklingen av bilarna sker med gemensamma medel. Volvo Personvagnar producerar bilarna.  Vattenfall utvecklar laddningslösningar och förser bilarna med elektricitet. Elektricitet är bra som drivmedel för personbilar. En elmotor har hög verkningsgrad. Den förbrukar ungefär en femtedel så mycket energi som motsvarande motor driven med fossila bränslen. Inköpspriset för en plug-in-hybrid blir högre. Batterier är ju fortfarande dyra men med eldrift blir bränslekostnaden ungefär en tredjedel jämfört med att köra på diesel.

Vattenfall planerar erbjuda kunderna avtal för el specifikt för vind- eller vattenkraft, som alternativ till normal elmix. Lars G Josefsson ser många fördelar med laddhybrider, även om elen inte kommer från förnybara energikällor.

– Genom eldrift undviks de faktiska utsläppen från de enskilda bilarna. I stället för bensin eller diesel kommer energin från ett fåtal större kraftkällor och Vattenfall arbetar hårt för att få bort koldioxidutsläppen från all elproduktion. I Sverige är Vattenfalls elproduktion så gott som utsläppsfri, säger Lars G Josefsson. Plug-in-hybridbilarna kommer att drivas med en stark elmotor som får sin ström från ett litium-jonbatteri. Laddningstiden för batteriet blir runt fem timmar och det återladdas även när bilen bromsar.

− Majoriteten av alla bilresor är korta sträckor, som till och från arbetet, och vi kommer att kunna erbjuda en produkt som väl täcker detta transportbehov. För att kunna köra längre sträckor kommer bilen också att vara utrustad med en av Volvos snåla dieselmotorer, säger Stephen Odell.

Till sommaren presenteras tre demonstrationsbilar av modellen Volvo V70. De ska samla information om vilka önskemål och krav förarna har på den nya tekniken, vilka körvanor de har och hur de vill ladda sin bil. Vattenfall ska bland annat testa koncept för snabb hemmaladdning och för laddstationer med betallösningar på allmänna platser. De bilar som planeras att tas i produktion 2012 kommer att vara utrustade med delvis annan teknik, men demonstrationsbilarna är ett steg på vägen mot att serieproducera en marknadsanpassad plug-in-hybrid.