Åtvidabergs museer är en utflykt för teknikintresserade jag rekommenderar. Jag gjorde en lördagsuflykt med Christian. Han doktorerar på Chalmers om tekniksskiften. Hans sajt hittar Du under på länken teknikskiftesexpert i kategorin Vänner till mig och Miljöinnovationer.

Det är två separata muséer: Facit och Bruksmuseum och ÅSSA – industrimuseum. Egentligen är det ju varken miljöinnovation eller EU-finansiering. Med det var så roligt så jag bloggar om det ändå. För bilder på Pélé och Gunnar, FACITGUBBEN, bilen Åtvidaberg, VolvPV445Cab, Volvo P1900 klicka här och så kommer några ord därtill.

 

 

Gunnar Ericsson och Pélé. Omslag på Veckans Affärer 1966. Inför VM 1966 bjöd Gunnar brassarna att träna på Kopparvallen i Åtvidaberg. Vilken PR-seger!

 

 

 

Facitgubben kommer väl många fortfarande i håg. Förresten om Du vill hitta dem på nätet så gå till: www.atvidaberg.se/brukskultur

 

 Bilen Åtvidaberg tillverkades i 11 exemplar. Detta står på ÅSSA- museet och är veterligen det enda bevarade exet. Åtvidaberg hade mycket kunnig tillverkning av vagnshjul.  Och så ville någon ha en bil gjord på den mekaniska verkstaden. kanske var det Baroniet vars slott Du ser i bildens bakgrund. Ett annat världsunikt är Volvo PV 1928, men det får vi ta en annan gång.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Volvo PV 1900 visste jag inte ens fanns. Tillverkningsår 1956. Helt i plast. 600 ex tillverkades. Men bilen hade hemska köregenskaper pga vibrationer i plasten. Grillen kom inte med på bilden, men den liknar grillen för Volvo 164 ca tio år senare.

 

  

 Slutligen en Volvo PV 445 cabriolet. Det visste jag inte heller att den finns. Grillen ser ut som på vanlig sådan PV.