Ängsgårdens miljöinnnovation från Tävlingens final 2009 testas nu av Sveaskog. Härligt med förenklingar av skogligt transportarbete. Vår bild på Ängsgårdens Peter Selander är från finalen hösten 2009.

Grotbuntar (Grenar och toppar) är snåriga att transportera. Sveaskog testar nu en specialbyggd lastbil som täcker lasten med nät. Då kan lastkapaciteten öka med cirka 30 procent. Då behövs ca 25 % mindre bränsle för transporterna. Klicka här för mer  information!
Groten körs normalt i lastbilar med täckta plåtsidor för att inget av lasten ska ramla av. Nackdelen är att fordonen blir ganska tunga och att lastvikten blir begränsad. Men  nu testas en ny typ av ekipage som är nio ton lättare. Därmed kan lastvikten öka med upp till nio ton, till totalt 60 ton.

– Vi har tagit fram en rullande prototyp byggd på en vanlig timmerbil, som på sidorna och i botten har ett nät som hindrar att grot och annat trädbränsle faller av, berättar Daniel Jansson, ägare till Borglunda Åkeri som utvecklat ekipaget.
Ängsgården System i Lindesberg har tagit fram det speciella nät som håller grotbuntarna på plats.

Det slitstarka nätet används sedan tidigare av olika transportföretag som ett flexibelt sätt att säkra öppen last på containrar. Recon Verkstad i Linköping har stått för monteringen av bland annat det utrullningsbara kapellsystemet för nätet, medan Laxo Mekan har tagit fram de extra bankar som behövs för att hålla upp lasten på lastbil och släp.

Bankarna kan skjutas ut, vilket gör att de stöttor som håller fast nätet mot grotbuntarna kan flyttas ut 0,5 meter på varje sida vid lastning och lossning – allt för att inte lasten ska fastna i nätet.

– Testerna visar att vi kan öka lastvolymen från 60–75 grotbuntar per lass till cirka 85–105 grotbuntar. Variationen beror på hur torra buntarna är, säger Anders Eriksson, logistiker på Sveaskog i Bergslagen.

– Det nya ekipaget gör oss effektivare, och samtidigt blir det en vinst för miljön när vi får med oss så pass mycket mer last per vända, säger åkeriägaren Daniel Jansson. Det nya fordonet rullar i Mellansverige och levererar grotbuntar till ett flertal olika värmeverk.