Glassig investering av IKEA GreenTech i BoFood på Ideon Innovation i Lund gläder miljöhjärtat. Företaget har tagit fram en sojabaserad glass, Lovice. Den smakar lika bra som vanlig glass men är helt vegetabilisk. Det är ett exempel på hur BoFood utvecklar alternativa livsmedelsprodukter. BOFOODs bild på jordgubbsrippel.
Den långsiktiga tanken med BoFoods nya glassmärke Lovice är att få allmänheten att dra ner på mjölkbaserad glass till förmån för vegetabilisk. Den smakar gott och är bättre för både hälsa och miljö. Lovice utvinns ur sojabönor. Sojabasen framställs på mekanisk och termisk väg, helt utan tillsatser.
Sojaglass är inte bara ett sundare alternativ. Livsmedel står i dag för en fjärdedel av all mänsklig klimatpåverkan. De mesta utsläppen sker i råvaruproduktionen. Nötboskap står för en betydande del av koldioxidutsläppen. Men många till vet inte att cirka 90 procent av energin förloras från foder till färdig mjölk.
– I dag används sojabönan huvudsakligen till djurfoder. Sverige importerar mycket sojabönor från Sydamerika, där odlingarna ofta sker på bekostnad av regnskogens utbredning. Istället för att göra glass direkt från sojabönor ger vi alltså dem som foder till våra mjölkkor, ur vilka vi därefter utvinner mjölk och tillverkar glass. Ekologiska produkter förändrar inte detta faktum, utan står för lika stor del utsläpp som traditionella produkter – det enda sättet att på allvar minska vår klimatpåverkan är att se direkt på vilka råvaror vi använder, förklarar Bo Funeteg på BoFood.
I BoFood ingår även varumärket KLOKA som innefattar produkter baserade på svensk rapsolja och består av en serie KRAV-märkta oljor av typen Kallpressad, Naturell och Smörsmak, samt en serie rapsstekoljor av typen Naturell, Vitlök och Smörsmak
Senaste Kommentarer.