Er bloggare tar det nu lite sommarlugnt. Lugnt och lugnt förresten, men nu ska jag ha kul. Jag åker med sonen Christian som turist i USA:s sydstater. Lite svårt att blogga med tillgången till nätet och informaiton. Men om Du besöker var tredje dag så bör det finnas en del nytt varje gång.
Tanken med Veckans Glada: Kol, Stål och Olja ur däckade däck är just den. Människor som Du och jag ska bli glada åt nya lösningar för en Bra miljö. En miljard bildäck tar slut varje år. De är ett av världens stora miljöproblem. Många försök har gjorts för att återvinna dem lönsamt. Förgasning av däck är en gammal metod som funnits på marknaden sedan 80-talet. Men det har varit svårt att få bra slutprodukter. Nu är det möjligt att få råvaror av hög kvalité. Däck separeras i sina beståndsdelar. Det är olja, kol, stål och gas. Gasen används för att driva processen.
Bra att läsa tidningen
Bengt-Sture Ershag läste tidningen i början av 90-talet också. En pyrolysanläggning för däckåtervinning i England fångade hans intresse. Pyrolys kallas ibland förgasning eller förångning. Det innebär att ett ämne upphettas utan närvaro av syre. Bengt-Sture besökte anläggningen och började sedan utveckla och testa. Kontakt med Handelshögskolan i Göteborg satte fart på utvecklingen. Riskkapital och VD Ola Ekman kom in. Scandinavian Enviro Systems AB grundades år 2001 med Bengt-Sture som teknisk direktör.
Företaget har världspatent för en återvinning av organiskt material. Den heter Carbonating by forced convection. Fokus är på bildäck. I höstas testades den vid en pilotanläggning i Skellefteå. Nästa steg i utvecklingen tas i juli. På Hisingen i Göteborg byggs en fullskaleanläggning. Där ska både forskas och produceras. Visst är möjligheten att de lyckas lösa detta jätteproblen något att verkligen glädjas åt!
Senaste Kommentarer.