Ekomarine AB har belönats med Brands with a Conscience-utmärkelsen av tankesmedjan The Medinge Group. Priset får man för sin giftfria båtbottenfärg Neptune Formula. Ikea och Hennes & Mauritz är svenska företag som belönats tidigare. Därmed har de en extern miljöverifikation. Det gläder mig att vi nu kan lägga en länk till färgen. Du hittar den genom vår länk BiologiskBåtBottenFärg i kategorin Gift/Ersätt/Minska. Vi firar med deras video efter sommaren 2008.

[youtube kGvB6IK5_OE]

Brands with a Conscience instiftades 2002. Syftet är att lyfta fram varumärken som kombinerar affärsmässiga framgångar med ett socialt ansvarstagande. Konkurrensen om utmärkelsen har varit hård. Ekomarine har tillsammans med fem andra företag valts ut som exempel på hur affärsverksamheter tar ansvar för miljön inte bara i dag, utan också på längre sikt.

– Det är jätteroligt att vi får den här utmärkelsen, säger Claes Tarras Ericsson, vd för Ekomarine. Efter år av utveckling och arbete för att sätta vår produkt på marknaden blir det här en sporre för oss att arbeta vidare med våra giftfria båtbottenfärger för fritidsbåtar och sjöfart.

Det är sjätte året i rad som tankesmedjan The Medinge Group premierar företag som bidrar till samhällsförbättringar genom hållbarhet, socialt ansvarstagande och humanism.

– Samtliga Brands with a Conscience-vinnare uppvisar medvetenhet, ansvarstagande och förmågan att agera, säger Patrick Harris, som ingår i The Medinge Group. ”Hållbarhet” för dessa företag är inte ett tillfälligt miljöfokus, utan det innebär ett livslångt engagemang och omtanke om kommande generationer.

Brands with a Conscience delas ut till årets pristagarevid en ceremoni i Paris den 5 februari. Läs mer om utmärkelsen på The Medinge Groups webbsida: http://www.medinge.org/press/2009/01/international-think-tank-announces-2009.html

Våra senaste nyhet om Ekomarine: http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/06-mkr-till-ekomarine .