Nu kommer världens första hybridbåt för biologiskt fastbränsle. Det säger i alla fall Storsjöbåt och Precer. Fast nog har det funnits vanliga ångbåtar som gått på träkol? Någon som vet? Tacksam för kommentar! Precer vann ju vår omröstning om bästa miljönyhet i november. Du hittar den bland länkarna i höger kolumn, FastBränsleBioBil. 

På bilden ser Du den båt Storsjöbåt tänkt anpassa. Det blir en en 23 eller 26 fots snipa. Det känns ju definitivt mer rätt för en miljövänlig båt. Jag gläds fortfarande vid minnet av härliga fisketimmar på morfars Lapplandssnipa utanför Ellös på Orust. Fiskejournalen Klicka här för vidare information ur deras Pressmeddelande.

 

 

Att göra en miljövänlig båt är något Storsjöbåt tänkt på länge. Men existerande teknik med drivmedel såsom etanol, metanol eller biodiesel har inte känts attraktiv. Dessa tekniker är inte är så miljövänliga eller kostnadseffektiva. Det finns negativa effekter såsom framställning, transport av bränslet osv. En rent eldriven båt är inte heller aktuellt för oss. En sådan har en begränsad räckvidd. Är det något som är viktigt när man ger sig ut på sjön så är det att veta att man har drivmedel så att man tar sig hela vägen hem, säger Leif Eikeseth, VD på Storsjöbåt Praktiskt BåtägandeAS

 

 

 

Storsjöbåt kommer i år att lansera två modeller av en 23-fots snipa. En öppen självlänsande båt för dagsturer, fritid och fiske samt en modell för övernattning med kabin, kök, toalett osv. Bränslet är vanliga träpellets. Det har vi i princip obegränsad tillgång till. Pellets har även en mycket mer stabil prislinje. Det kan till och med produceras lokalt.  Oavsett vad som händer på världsmarknaden när det gäller oljan så är pellets en energikälla vi kan kontrollera tillgång och pris på själva, fortsätter Eikeseth.

Vi Båtägare

Precers hybridteknik är helt miljövänlig. Den innebär batterier som återladdas av en värmemotor som drivs av pellets. Därför får man en båt som har obegränsad räckvidd och med detta en seriös utmanare till den traditionella bränslemotorn på alla plan. Den är mer kostnadseffektiv, mer miljövänlig, enklare i sina beståndsdelar och mer driftsäker. Dessutom kräver den minimalt med underhåll och har lång livslängd. Med Precers teknik har vi även fördelen att kunna montera motor och drivning under däck. Det ger mer däcksplats. En annan positiv ”bieffekt” med Precer är att man automatiskt har både värme och 230 volt ström ombord, säger Eikeseth.

 

 

– Precer kommer tillsammans med Storsjöbåt bygga världens första fastbränsle drivna hybridbåt. Vi ser fram emot att fördjupa vårt samarbete med Storsjöbåt inom Marin applikationer som är ett mycket intressant affärsområde. Att produktionen av denna nya hybridbåt kommer att ske i Värmland är dessutom mycket trevligt, säger Martin Larsson, VD på Precer AB i Karlstad.

Precer har miljöanpassade biobränslelösningar. De klarar alla krav som ställs på framtidens fordon och båtar samt småskaliga kraftvärmeverk. Precers teknik bygger på att fasta biobränslen (som t.ex. pellets) används som drivmedel i olika typer av hybridfordon, hybridbåtar och småskaliga kraftvärmeverk.

Storsjöbåt AS levererar färdiga båtpaket i Sverige och Norge inom sin mycket eftertraktade STORSJÖ 515/615 Blackline samt STORSJÖ serie av motorbåtar från 420 till 625 fot i storlek.