Göteborg fortsätter glädja oss i dag. Är det kanske sant att man är gladare där än annars i landet.  I dag är bara Stena på efterkälken i Omröstningen  om bästa miljönyhet i januari. Ta chansen att påverka: http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/rosta-pa-basta-miljonyheten-i-januari 

SKF har som ett av bara tretton företag i Europa fått högsta poäng för Corporate Social Responsibility. På det är man föstås bäst i Sverge. Dessutom har Göteborg Energi har tillsammans med TSS Test Site Sweden och Consat utvecklat en ny teknik för laddstationer för eldrivna fordon. Till höger se Du deras bild på en Laddstolpe. Klicka här för vidare information. 

SKF:s imponerande arbete för CSR har vi bloggat om förut. http://evolveu.bloggsida.se/bloggen/ny-vecka-borjar-bra-med-csr-fran-skf  Som vi konstaterar där tala SKF ganska tyst om vad man gör för miljöinnovationer, miljöteknik och CSR. Men man gör!

Den årliga rankingen som görs av Hallvarsson & Halvarsson har utsett SKF till bästa svenska företag på CSR-information. SKF får som första svenska företag full poäng i undersökningen. Företaget följs av Boliden, Electrolux och Ericsson som delar andra platsen. Undersökningen visar också att 78 procent av Europas 700 största företag nu arbetar med CSR. Som land kommer Sverige på en femte plats och har därmed förbättrat sin placering något från förra året. Mer om den här underöskningen hittar Du hos Hallvarsson&Hallvarson http://www.halvarsson.se/sv/Aktuellt/Nyheter/2009/SKF-bast-i-Sverige-pa-CSR/

Göteborg Energi har tillsammans med TSS Test Site Sweden och Consat utvecklat en ny teknik för laddstationer för eldrivna fordon. Laddstationen ska möta framtidens krav på enkelhet och tillgänglighet. Den kommer att möjliggöra byggandet av publika ladd- och parkeringsplatser för laddhybrider och elbilar.

I ett första skede kommer Göteborg Energi att etablera ett tiotal laddstationer för utvärdering och stöd till tidiga testflottor av laddhybrider och elbilar. Men visionen är att det om 10 år finns runt 10.000 laddställen för eldrivna fordon i regionen.

– Bilindustrin håller på att utveckla ny teknik för elbilar och laddhybrider. Det är därför viktigt att vara med från början och driva utvecklingen av teknik och infrastruktur för att kunna ladda bilarna, säger Peter Öhman, projektledare på TSS Test Site Sweden på Lindholmen Science Park i Göteborg.

Den nyutvecklade laddstationen är speciellt anpassad för att fungera som en ladd- och parkeringsplats i det smarta elnätet. Med intelligent informationsteknik, smakfull design och ett enkelt användargränssnitt, kan laddstationen placeras på befintliga publika eller privata parkeringsplatser.

Energiförbrukningen för laddhybrider i eldrift eller elbilar uppgår till mellan 1-3 kWh per mil. Eldriften gör laddhybriderna och elbilarna mycket energieffektiva.

– Vi har idag en unik möjlighet att snabbt kunna utveckla energieffektiva transportsystem i Sverige genom vår förmåga att samverka mellan olika aktörer från industri, högskola och samhälle, fortsätter Peter Öhman.

Du kan hitta lite mer information ur Pressmeddealdnet och två bilder till på http://www.lindholmen.se/ext/press.php