Ta lastbilen på tåget. Nu äntligen finns min dröm på film. Vad roligt! Kolla också förra inlägget. http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/flexiwaggon-miljoinnovation
[youtube zgYHXKMppvo]
Ta lastbilen på tåget. Nu äntligen finns min dröm på film. Vad roligt! Kolla också förra inlägget. http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/flexiwaggon-miljoinnovation
[youtube zgYHXKMppvo]
Jag förstår inte varför dragbilen måste följa med på tåget. Godsföretagen tar väl betalt per kilo så varför betala för en tung lastbil som ska skickas varje gång med varorna. Samma vagn fast utan dragbil borde väl vara bättre?
Jag är inte närmare insatt i förutsättningarna för denna utveckling. Men i Pressmeddelandet http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/flexiwaggon-miljoinnovation står det att denna version passar för rätt korta transporter. För sådana är det mindre vanligt med särskild dragbil. Jag tycker som Du, att vagn utan draggbil för långa trasnporter är vad man börjar hoppas på när man ser denna första film av en prototypversion.
Det finns en likande lösning från ett annat företag som bara lastar trailern. http://www.kockumsindustrier.se/Products/Freight/Intermodal/Megaswing.htm
Kul att så många bra idéer inom järnvägsindustrin kommer ifrån Sverige.
Hej Vad jag förstår behöver inte dragbilen följa med på vagnen. Det går bra att dra upp trailern på vagnen med dragbildn och därefter koppla loss trailern och sedan köra av. Tariffen på gods gäller väl bara om man låter någon Green Cargo sköta transporten. En variant kan vara att ett företag äger vagnen och låter den ingå i ett tågsätt. Vet inte om man då tar betalt för vikten eller längden på vagnen.