I går presenterade Stormfågeln en rapport med nya analysresultat. Stormfågelns koncept har flera klara fördelar gentemot propellersystem med raka axlar, vattenjet och traditionella ytskärande propellrar. Stormfågeln är vår länk BränslesnåFartBåt. Du hitttar den i höger kolumn i kategorin EffektivMtrlEnergi bland våra länkar. Bilden är från Stormfågelns hemsida.
Analysen pekar ut den kommersiella sjöfarten och applikationer som opererar i fartområdet över 30 knop som mest intressanta. I det segmentet finns bland annat färjor, paramilitära båtar samt fartyg för godstransporter- ett segment där vattenjeten idag är stark. Klicka här för vårt referat ur rapporten!
REFERAT UR RAPPORTEN
Rapporten referar undersökningar och ser sedan framåt.
CTD Marine i Schweiz har på uppdrag av Stormfågeln tagit fram verkningsgraden av Stormfågelns propeller. Beräkningarna har gjorts via CFD-analyser, Computation Fluid Dynamics. De har legat till grund för pågående hållfasthetsberäkningar av propulsorn med dess propellerblad och mekanism.
De senare beräkningarna utförs av IMES, Institute of Mechanical Systems vid Zürich University of Applied Sciences och består av två delar – statisk och dynamisk analys – där den första delen är slutförd.
Baserad på den statiska analysen, kompletterat med en utmattningsanalys,slår IMES i sin delrapport bland annat fast att Stormfågelns drivlina kommer att möta uppställda livstidskrav.
Den av CTD Marine framräknade verkningsgraden på 62 procent för Stormfågelnspropeller ligger i linje med tidigare antaganden från fältprov med prototypbåten Stormfågeln. Analyserna visar på en relativt stor förbättringspotential.
Med traditionella ytskärande propellrar är det problem att nå planingsläge, risk för att falla ur planingsläge i fartområdet nära planingsläget samt dålig backförmåga. De utgör teknikens akilleshälar och den främsta anledningen till tekniken har svårt att hävda sig mot vattenjet. Stormfågeln har löst alla dessa nackdelar.
Stormfågelns vridbara blad har stor betydelse för den unika prestandan. De används vid back genom reversering samt vid övergång i planingsläge och vid planing i olika farter för anpassning till optimalt motor-/propellervarvtal. Det är i sammanhanget värt att notera det av Stormfågeln ansökta internationella patentet avseende ställbar ytskärande propeller med fullventilerande blad publicerades den 2 april 2009. Det innebär att patentansökan godkänts.
De pulserande krafter som naturligen uppstår då propellerbladen ständigt går mellan luft och vatten och vatten och luft är förhållandevis låga i Stormfågelns system och därmed också riskerna för att propellerbladen ska skadas eller knäckas. Det är ytterligare en akilleshäl med den traditionella ytskärande propellertekniken.
En av de avgörande styrkorna med Stormfågelns koncept i jämförelse med konkurrerande system är Stormfågelns vridbara propellerblad. Det gör det möjligt att uppnå lägsta möjliga bränsleförbrukning i samtliga fartområden. Detta oavsett hur båten är lastad. Vid denna anpassning av optimalt motor-/propellervarvtal kan hänsyn tas både till propellerns verkningsgrad samt motorns specifika bränsleförbrukning. En sådan anpassning är inte möjlig på installationer med vattenjetaggregat eller propellrar med fasta blad. Dessa kan endast optimeras för en optimal fart med en viss mängd last.
Direktlänk till till rapporten: http://www.stormfagel.se/res/Nyheter/20090616lagesrapportjuni.pdf
Senaste Kommentarer.