Jag förstår inte riktigt Volvo. I pressmeddelande ger Volvo Personvagnar en strålande beskrivning av möjligheterna med rena Elbilar. 😀  Sedan avslutar de med att skriva att Volvos huvudspår för El i framtiden är Plug-in hybrider. Det hade de ju inte behövt göra. Därmed dissar de sin egen goda nyhet. Tror de på vad de gör? Eller har de fått statstöd för denna satsning, och gör den bara därför? :-S

VolvC30BEV

Ovan ser det ut som en vanlig Volvo C30 fast den drivs på enbart el. Den har en räckvidd på upp till 15 mil. Under 2009 har ett fåtal prototypversion av C30 BEV (Battery Electric Vehicle) byggts och testats internt av Volvo. Volvo C30 BEV drivs av ett litium-jonbatteri som laddas via ett vanligt eluttag i hemmet.

Att ladda ett helt urladdat batteri  tar vid normal elförsörjning (230 v 16A) cirka åtta timmar. Om bilen laddas med förnyelsebar el innebär det att utsläppen – från elproduktionen till användningen på vägen – i princip blir obefintliga. Läs mer och hitta länk till Volvos hemsida!

– Volvo C30 är den modell som vi först prövar för eldrift. Bilens goda egenskaper i stadstrafik och relativt låga vikt gör den särskilt väl lämpad, eftersom elbilar framförallt förväntas användas i och runt städer och för daglig pendling, säger Lennart Stegland chef för Volvo Personvagnars specialbilsdivision.

Elektricitet är lämpligt som drivmedel för personbilar. En elmotor har hög verkningsgrad och förbrukar ungefär en femtedel så mycket energi som motsvarande motor för fossila bränslen. Den överlägsna energieffektiviteten hos en elmotor talar för att elbilar kommer att bli allt vanligare. Bidragande orsaker är att bränslepriserna väntas öka och kraven på låga CO2-utsläpp hårdnar.

En C30 BEV har en reglerad toppfart på ca 130 km i timmen. Det är mer än tillräckligt för de flesta användarna av den här biltypen. Accelerationen 0-100 kilometer per timme kommer att vara under 11 sekunder. Räckvidden är upp till 15 mil. Det är betydligt längre än vad 90 procent av Europas bilister kör varje dag.

Ändå är Volvo Personvagnars huvudspår de kommande decennierna inom elektrifiering plug-in-hybrider. I synnerhet gäller detta på de större bilmodellerna. Kombinationen el och förbränningsmotor är den man tror har störst potential både tekniskt och kommersiellt. Plug-in-hybrider möjliggör lång räckvidd, bra miljöprestanda och samtidigt ett begränsat beroende av dyr batteriteknik.

 

Klicka på länken nedan för att läsa mer on-line

https://www.media.volvocars.com/go/78cc2a63-a48d-462c-a16e-04fb236702f7.aspx