Världsrekord i energisnåla persontransporter? Ja, säger Sigurd Melin, ordförande i föreningen Dellenbanans Vänner. (Bild från pressmeddelande)

– Oss veterligt finns ingen officiell rekordnotering för energisnåla persontransporter, säger. Så till dess att någon kan visa att dom kört energisnålare så får söndagens notering gälla som världsrekord.

En grupp elever vid Bromangymnasiet i Hudiksvall har egenhändigt byggt fordonet ”ECQ”. Det är ett spårgående batteridrivet lättviktsfordon med aluminiumram. Hjulen är från en cykeldressin. ECQ kördes av Linus Blom de drygt 3 kilometerna mellan Fredriksfors och Delsbo i norra Hälsingland. Energiförbrukningen var bara 10,1 wattimmar per personkilometer (Wh/personkm). En flygresa ligger runt 680, med bilresa kring 340 och en tågresa nedåt 50 Wh/personkm. Så visst var resultatet bättre än dessa noteringar. Men hur svårslaget blir egentligen detta ”världsrekord”? Hur som helst är det ett kul initiativ för att fästa uppmärksamheten på energin för persontransporter. Klicka här för vidare information!

Rekordloppet var höjdpunkten på firandet av Dellenbanans Dag, som arrangeras årligen av föreningen Dellenbanans Vänner. På längre sikt är det föreningens mål att få tillbaka tågtrafik på järnvägen mellan Hudiksvall och Ljusdal, men som dressinbana kan spåret idag användas även för mer udda fordon.

Föreningen räknar emellertid inte med att rekordet ska stå sig alltför länge. Man har planer på att skapa en årligen återkommande tävling mellan olika skolor, och tanken med årets rekordlopp var att få en notering som nya lag kan utmana.

Teamet bakom ECQ bestod av Robert Svensk, Linus Blom, Kalle Persson, Martin Grudén, Joakim de Jorge, Martin Örnerfors, William Ellert och Simon Jonsson från Bromangymnasiets Teknikprogram, i samarbete med Hudiksvalls Industritekniska Program (HIT). Handledare har varit Hans Sellén.

För mätningen av energiförbrukningen stod batteriteknikföretaget Aventek.

Hemsida för Dellenbanans vänner: http://www.dellenbanan.nu/