Skärgårdsmässan i Stockholm firas i år för tjugoandra året. Mässan pågår 27-29 maj i Galärparken på Djurgården. De senaste åren har miljöfokus ökat. Redan 2009 samarbetade vi med Skärgårdsmässan för PR för marknadsföring av miljöinnovationer. Towas bild till höger visar 2009 års mest populära miljöinnovation,  Guldkannan Towa. Övriga bilder tillhör Skärgårdsmässan.

Skärgårdsmässan är en folkfest som inviger sommaren. Hur många som kommer beror på vädret. Något år har det varit 100 000 besökare. Men ett normalår är det drygt 50 000 besökare. De möter företag med anknytning till Stockholms och Östersjöns skärgårdar. Mässans fokus är en tillgänglig levande skärgård, natur, kultur, miljö och kvalitet. Solvärmeanläggning har Du till vänster.

På grund av de alltmer akuta miljöproblemen med Östersjön förstärks miljöfokus för varje år. Vännerna på Boatwasher har varit med, bild till höger.

På mässan finns utställare med skärgårdshantverk och semestertips, men också det som rör båtlivet och skärgårdshuset. Viktigast är förstås att det finns ett MILJÖTÄLT. Du hittar också restaurangtält med skärgårdsmat och mycket musik, Taubekonsert och dragspelsvirituoser. Till vänster har Du Miljöinnovatören Bosse Blomqvist, Vaxholm, med sin patenterade ultralätta segelbåt.

Längs kajerna står utställare från flera länder runt Östersjön. De erbjuder semestertips, hantverk, båtar och båttillbehör samt det som hör till fritidshuset. Vid bryggorna visas bland annat nya och begagnade båtar och  miljöinnovationer. På mässan finns mycket skärgårdsmat, musik, kultur och seminarier.  Till höger provar Elly Pettersson dykning med tung dykarutrustning.

Vill Du veta mer om samarbetet mellan mässan och miljöinnovationer, så skicka en epost till mig: evolveu@gmail.com (DETTA ÄR ETT FÖRBETALT INLÄGG). Till vänster kramar en av många dragspelare, Irina Krjutjkova-Lind om sitt kära dragspel.  Klicka här för mer om Skärgårdsmässans historia med Kronprinsessan och länk till mässans sajt.

Den första SkärgårdsMässan arrangerades i Wasahamnen på Djurgården i maj 1989. De har sedan dess drivits varje vår med olika teman. Initiativtagare är Anders Åkerman. Hans vision är en folkfest för att inviga skärgårdssommaren. Den har så många möjligheter till rekreation, livskvalitet och upplevelser. 
Bland invigarna märks flera mycket framstående personer. Kungen, Kronprinsessan, Carl-Anton och Olle Adolphsson och flera landshövdningar hör till de som gjort detta.
Arrangemanget är ett samarbete mellan Dagens Nyheter, Wasahamnen, Kungliga Djurgårdsförvaltningen och flera andra organisationer. Mässans fokus har alltsedan starten varit en tillgänglig levande skärgård, natur, kultur, miljö och kvalitet. Medverkande utställare och aktörer måste ha seriös verksamhet och välgjorda produkter.
Genom åren har mässan haft utställare från andra länder som visat turistmål vid kusterna eller produkter, exempelvis Norge, Danmark, Finland, Åland, Ryssland, Estland, Lettland, Polen och Kroatien. Även regioner har gjort mycket uppskattade temautställningar, exempelvis Österbotten, Hälsingekusten, Åboland och Gotland. SkärgårdsMässan har alltmer blivit ett forum för Östersjöns länder.  

 Förutom utställare kommer fartygsbesök, utdelas priser och arrangeras debatter och seminarier. En tradition är ett veteranbåtsmöte.

Länk till inlägg om Skärgårdsmässans bästa miljöinnovation 2009 Guldkannan Towa: http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/towa91 
 
 Länk till inlägg om skärgårdsmässan 20 år: http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/miljoteknik-skargardsmassan
 
Länk till Skärgårdsmässans sajt: http://www.skargardsmassan.se/