Cellfabs information om sitt nya extra effektiva sätt för armering blev juni månads bästa miljönyhet. Efter en storartad spurt tog man över 50 % av rösterna. Ännu i fredags förmiddag ledde nyheten om Opcon Powerbox nominering till Sustainable Shipping Awards. Företagets bild visar skillnaden i styrka mellan vanlig armering överst och Cellfabs armering nederst.
-”Vi är väldigt stolta över denna utmärkelse. Detta är ytterligare ett bevis på hur enkelt, klart och tydligt budskapet om cellarmeringens nytta kan förmedlas.” Det säger Cellfabs ledningsgrupp, Johan Persson, längst ner och Kiano Mottaghian, till vänster i ett gemensamt uttalande.
Egentligen nominerar vi aldrig någon för webröstning om månadens bästa miljönyhet bara för att det går bra i en affärsplanetävling som Venture Cup. Företaget lyfter ännu inte miljöaspekter som en viktig fördel. Men miljöpotentialen när man radikalt minskar råvaruåtgång är mycket stor. Vi gjorde ett undantag denna gång. Det är härligt att våra besökare bekräftar att det är rätt.
Cellfabs främsta säljargument i dag är arbetsbesparing. Armering är en stor del av arbetet vid större konstruktioner. Jfr. bild ovan till höger. Till vänster ser Du hur man bockar och avpassar armeringen i dag i byggnader. Innovationen påstås halvera arbetsåtgången i dessa moment.
Cellfabs Cellarmering är en ny, unik armering för betong, asfalt samt andra material. Dess geometriska patentsökta struktur ger helt unika tekniska egenskaper mot den armering som finns idag. Den tredimensionella strukturen gör att cellarmeringen kan absorbera trycket från omkringliggande material. Strukturen ökar de termodynamiska egenskaper som betongen har. Den sega deformationen ger en jämn sprickbildning på betongens yta vid belastning. Varje sektion av cellarmeringen kan monteras ihop som ett pussel. Bild till höger.
Jag tycker man kan se de möjliga miljövinsterna med cellarmering så här.
- Mindre behov av råmaterial, dels generellt för olika material, dels av material som är betydande miljöproblem i sig.
- Detta kan medföra mindre behov av energi i produktion och
transporter av dessa råvaror. - Om materialbehovet för given hållfasthet minskar för lätta material får man råd att ha större andel lätta material i tex. bilar o flygplan vilket minskar bränsleåtgången för dessa.
- Om materialbehovet för given hållfasthet minskar för material som kräver giftiga tillsatser för att fungera i en given tillämpning så minskar behovet av dessa gifter, tex. mjukgörare för PVC-plast.
Johan, till höger berättar hur han kom på idén:
”Den ursprungliga iden kom när Johan såg ett behov av att förstärka bilkarossen. En modell av detta med ringar togs fram på ritbordet. I ett TV-program såg Johan hur vatten och avlopp rinner ut i Las Vegas för att betongrör är dåliga. Med lång erfarenhet år inom byggbranschen var det naturligt för Johan att förankra och vidareutveckla den ”nya” iden just inom byggbranschen.
Fokus för cellarmeringen var att förbättra konstruktionen och hanteringen av armeringen på plats. När produktutvecklingen tog fart kunde olika tester påvisa cellarmeringens styrka och flexibilitet .”
Idag sker det samarbete på forskning och utvecklingsnivå för att framställa cellarmeringen av polymer tillsammans med Svenska och utländska aktörer. Cellfab hoppas att kunna presentera en lösning redan i år.
Cellfab säger inte mer. Men tanken far till min bild ovan från Åtvidabergs Industrimuseum. Volvo PV 1900, tillverkningsår 1956. Helt i plast. 600 ex tillverkades. Men bilen hade hemska köregenskaper pga vibrationer i plasten. Men med armering, teknisk utveckling och biokompositer kanske bilar kan bli mycket lättare.
Länk till den vinnande nyheten: http://ecoinnovation.se/miljoinnovationer/cellfab
Länk till Cellfabs sajt: http://cellfab.se/
Länk till webröstningen: http://ecoinnovation.se/miljoinnovationer/miljonyhet-juni
Länk till Cellfab på Youtube: www.youtube.com/cellfabsw
Länk till vårt pressmeddelande på Newsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/cellfabs-cellarmering-blev-baesta-svenska-miljoenyhet-i-juni-662484
Senaste Kommentarer.