Regeringen presenterade idag propositionen: ” Ett lyft för forskning och innovation”. Propositionen innehåller ett särskilt innovationspaket där Innovationsbron AB får 50 miljoner årligen under perioden 2009-2011och ytterligare 25 miljoner 2012, för att stötta företag i mycket tidiga skeden med affärsutveckling och såddkapital. Den andra delen i satsningen går till sju universitet och högskolor för att starta så kallade innovationskontor där forskare ska få hjälp med frågor kring kommersialisering, i samarbete med Innovationsbron AB. Innovationspaketet utgör 3 procent av regeringens totala satsning på forskning och innovation.
– ”Av den satsning som sker inom just nyttiggörandet kring affärsutveckling och kommersialisering är vi glada att Innovationsbron får en tydlig roll och 50 procent av satsningen. Dock är det endast 3 procent av den totala propositionen som tillfaller det mycket viktiga området kommersialisering”, säger Peter Strömbäck, VD och koncernchef Innovationsbron AB, i en första kommentar.
Innovationsbron ser mycket positivt på att lärosätena får möjlighet att bygga upp kompetenta organisationer för rådgivning till forskare inom kommersialisering inklusive patentering och licensiering.
– ”Vi är mycket positiva till att regering lyfter fram vikten av kommersialisering och särskilt då lärosätenas möjlighet att bygga upp professionella organisationer för att stimulera forskare till innovationer”.
Kommersialisering av idéer genererar nya företag som i sin tur genererar nya arbetstillfällen. Inte minst i spåren av finanskrisen är det tydligt att Sverige behöver nya tillväxtföretag.
– ”Min uppfattning är därför att 3 procent kortsiktigt är en tillräcklig satsning på kommersialisering. Regeringens satsning är ett steg i rätt riktning. Men vi vet att forskningsresultat inte med automatik blir företag. Det krävs hårt arbete med affärsutveckling och även tillförsel av såddkapital. Regeringens förslag lämnar därför utrymme för ytterligare satsningar”, säger Peter Strömbäck.
Min Kommentar: Hur diplomatisk får man vara. Jag har fortfarande inte läst proppen själv. Men jag fattar inte att man kan kalla det en satsning på forskning och innovation när ynka tre procent ska gå till kommersialisering. Och av detta öronmärks hälften för att gå till utveckling av samverkan med forskare i universitets- och högksolemiljö. Jag undrar ju hur Innovationsbron kan förklara sig nöjda med detta.
Sweden Technology FAST 50 är en total ranking av Sveriges 50 snabbast växande teknologiföretag. Dessutom finns en särskild kategori, Rising Stars, för företag med kort verksamhetstid, snabb tillväxt och potential att bli morgondagens FAST 50.
– Inflödet till Fast 50 från Rising Stars har minskat. Föregående års yngre företag har uppenbarligen haft svårigheter att behålla en stark tillväxt, säger Tommy Mårtensson, partner på Deloitte.
– Den lägre förnyelsetakten för FAST 50 och en förhållandevis växande andel mogna företag är tecken som oroar på längre sikt. En allt svagare konjunktur dämpar ytterligare en förnyad tillväxt ytterligare under 2008.
Bland Rising Stars hittar jag bara en miljöinnovation. Det är Ageratec. Det startades som ett familjeföretag i Norrköping 1996. Företagets affärsidé är att tillverka och leverera lösningar för biodieselproduktion med en kapacitet på 1 000 till 288 000 liter per dygn. Utrustningen som levereras ska kunna processa rapsfrön hela vägen till biodiesel.
Produktionen sker i moderna verkstäder strax utanför Norrköping med den senaste produktionsteknologin. Ett eget laboratorium för kvalitetskontroll och utveckling finns i anslutning till tillverkningen. 2008 tredubblades tillverkningskapaciteten med en ny verkstad med ett tillhörande större laboratorium. Ageratec har 38 anställda och i oktober 2008 hade 76 anläggningar sålts över hela världen. Företagets största marknader, sett till antalet sålda maskiner, är Sverige, USA och Australien. Kunderna består av lantbrukare, återvinningsbolag, oljebolag, åkerier och olika grupper av finansiärer som vill bli biodieselproducenter. I företagsgruppen ingår även Ageratec LLC i USA, som är verksamma inom försäljning och finansiering av större anläggningar.
Ladda ner undersökningen via www.deloitte.com/se/pressmeddelanden
Senaste Kommentarer.