Kom tillbaka från resan i USAs sydstater i går. Problem med tillgång till nätet under resan. Lugna dagar på bloggen. Men nu kör vi igen. Först mer om innnovationen Däckåtervinning. Jämför länklistan i höger sidebar.
Gamla däck är ett stort miljöproblem. Att regummera däck så att de går att återanvända innebär att man skjuter upp problemet. Till sist hamnar de ändå på deponi. Den största delen, 45 procent, bränns. Det ger luftföroreningar och ytterligare ett deponiproblem: aska. Men i många länder förstörs inte däcken. I tropikerna är de ett tillhåll för skadedjur som moskiter och råttor. Djuren sprider olika sjukdomar. Kemikalier lakas ur däcken om de får ligga länge. Då förgiftas marken. Vid värme kan däck självantända. Bränderna är mycket svårsläckta. Kommer Du ihåg bilderna från Malmö hamn då drygt 6000 ton däck brann?
Den tekniska lösningen är en anpassad pyrolys. Den heter CFC (Carbonize by Forced Convection). Enkelt uttryckt bakar man bullar baklänges. Man stoppar in färdiga bullar i ugnen och ut kommer ingredienserna var och en för sig. Materialet utsätts för värme i en process utan syre. Då sönderdelas det i sina beståndsdelar/ fraktioner i takt med att temperaturen ökas. Men det förstörs inte. Med pyrolys skulle det därför i princip vara möjligt att återvinna allt organiskt material som sedan skulle kunna användas till nya produkter. En enkel beskrivning av processen och en figur finner Du i det tidigare inlägget på http://evolveu.bloggsida.se/bloggen/processen-bakom-veckans-glada-schematiskt
Hittade din artikel när jag var ute och sökte efter mer information om återvinning av däck genom pyrolys. Det verkar vara svårt att hitta mer information om framgångar och eventuell lönsamhet för anläggningen på Hisingen?
Vi har fem inlägg om dem. Rätt så utförligt. Du missade kanske det allra gladaste http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/hojdare-for-dackade-dack Vill du läsa de andra så klicka på Scandinavian Enviro Systems bland våra nyckelord i vänster kolumn. 😉