Ja det slår nog Renault. På en särskild hemsida för en Elbilssatsning skriver man: ELBILEN

VI KANSKE INTE ÄR DE FÖRSTA SOM PRATAR OM DEN MEN OM 965 DAGAR 11 TIMMAR X MINUTER Y SEKUNDER KOMMER VI ATT VARA FÖRST MED ATT ERBJUDA ALLA EN PROVTUR

RexElbilskurenMen hallå, hallå, hallå!!!! Renault hör ju till Elbilshjältarna bland företagen. Det är mer än 10 år sedan man levererade flera hundra elbilar i Sverige och många i andra länder. Av den svenska modellen går fortfarande minst ett femtiotal i praktisk drift. Begagnatpriset för dem är högt. Det är en annan sak att Renault i likhet med andra bilföretag missat att föra denna utveckling vidare.

Ja, inte heller förstår jag hur man kan lova att vara först med något som man erbjuder om 965 dagar. Jag bjöds på en provtur i en Renault Clio Electric -96 av Per Rex på KompositTEAM  i Bankeryd. Han har kört den i många år. En laddning räcker 8 mil. Han laddar den hemma och använder den för korta sträckor. Att ladda den tar 8 timmar om batteriet är helt tomt, men det är det ju aldrig. Per är med i Elbil Sverige vars hemsida Du hittar genom länk i länkkategorin VÄNNER i höger kolumn.

Hur missade man att bygga på sitt momentum på 90-talet. Jag har lagt upp en riktig SKRÄCKIS som beskriver detta för USA. Naturligtvis har det inte gått så till i EU? ”Who killed the electric car” är ett långt TV-program i tio delar som jag skrivit innehållsförteckning till på http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/killed-electric-car Det kan inte hjälpas, det är en liten höjdare för konspirationsteoretiker. Det har också något att säga till alla som jobbar med utveckling av innovationer.

Klicka här för mer ur Renaults pressmeddelande!

Renault är i full gång med utvecklingen av elbilar och frågorna från kunderna är många. Många svar finns nu på en speciell webbsida som berättar om Renaults elbilsstrategi och de planerade elbilslanseringarna.

Målet för Renault är att vara den ledande mass-elbilstillverkaren. På mässan i Frankfurt i mitten av september visar Renault fyra nya elfordon som alla kommer finnas till salu inom 2 ½ år. Innan vi lyfter täcket av de kommande elbilarna kommer många frågor relaterade till elbilar att få svar via den nylanserade hemsidan www.renault-ze.com. Bl a pris på bilarna, hur långt bilarna kan köras på en laddning, storleken på motorer och mycket mer.

2011 blir Danmark det första land i Europa där Renaults elbilar börjar säljas, både personbilar och lätta transportbilar. Transportbilen blir i form av en Renault Kangoo elbil, medan personbilen blir en Renault Mégane samt en helt nyutvecklad elbil för 5 personer och en längd på ca 4 m.

Hjärtat i elbilen är ett lithium-jon batteri och Renault-Nissan har nyligen meddelat att de kommer bygga fabriker för produktion av batterier i Portugal och i Sunderland, England, där Nissan redan har bilproduktion.