Fortum och Valmet har premiär för EVA. Elbilskonceptet EVA premiärvisas nu på bilsalongen i Genève. Det är en stadsbil med för 4 personer med räckvidden på 160 kilometer. 😀 Fortum, som är partner i projektet, har utvecklat en ny laddningslösning. Laddningsstationerna kan nu fjärrstyras via sms.EVA baseras på en innovativ sk space frame helt i aluminium. Den är optimerad för en elbil och helt moduluppbyggd. Därför är det mycket lätt att ta fram olika typer av fordon och karosser. Med en direktdrivande elmotor har drivlinan kunnat förenklas ytterligare vilket ger både lägre produktionskostnader och en mer robust konstruktion. Nokia har i projektet utvecklat ett avancerat gränssnitt specifikt för EVA och Fortum har arbetat med laddningen.
Fortum är ju också med i en av nyheterna i webröstningen om bästa mljönyhet i februari, nämligen Vågkraftspark. Länk till omröstningen: http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/bast1002
Laddningsstationen behöver inte bara vara robust och klara de påfrestningar som de kommer att utsättas för i utemiljön – den behöver även än så länge hantera ett stort antal olika anslutningar. Fortum jobbar tillsammans med andra aktörer för en standardisering men än så länge dröjer det. Klicka här för mer information!
–Utvecklingen inom mobil kommunikation går fort och det är mycket medvetet att gränssnittet i EVA bygger på det. Vi har även flyttat kontrollen över stolpen till mobilen. Det öppnar även upp för andra typer av betallösningar och samarbeten, säger Marie Fossum.
En förklaring till EVA-konceptets starka fokus på en slimmad produktion är att Valmet Automotive inte avser att producera bilen under eget namn, däremot är den kända finska uppdragstillverkaren, med såväl Saabs cabrioletmodeller som Porsche Boxster på meritlistan, intresserade av att ytterligare förstärka sin profil som kunnig elbilstillverkare, leverantör av konstruktionstjänster och tekniska lösningar inom elbilsområdet. Idag tillverkar Valmet stadselbilen Think och elfordonet Garia golf car och ska börja tillverka premiumhybriden Fisker Karma senare i år.
– Ett av hindren för en snabb penetration av marknaden är en hög inköpskostnad. Med en långt driven moduluppbyggnad och en utformning av hela drivpaketet där vi försökt reducera komplexiteten har vi åstadkommit en eldriven stadsbil som är mycket kostnadseffektiv att tillverka, säger projektchef Jari Mattila, Valmet Automotive.
Här hittar Du mer information om Fortums och Seabaseds härliga nyhet i februari. http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/seabased-100214
Vi har skrivit en hel del om Fortum. Kolla på: http://evolveu.bloggsida.se/?s=Fortum
Senaste Kommentarer.