Inför helgen har vi mycket att glädjas åt. Volvo personvagnar är med denna gång. Vi firar med en bild på familjens f.d. trotjänare i över 30 000 mil. FredagsGlad tycker jag Du ska bli av:
- Volvo PVs nya vindtunnel
- Erik Mobergs lans för Håkan Lans
- Rehacts vidare insteg på Polsk marknad
- Transic får stöd av Industrifonden
- Vimmelbilder från Sustainable Innovation Day
Volvo Personvagnar är nu den första biltillverkaren med en egen vindtunnel som noggrant simulerar luftströmmarna runt och under bilen, i kombination med roterande hjul på plant underlag.
– Investeringen har redan gett snabba resultat. Vi har lyckats sänka luftmotståndet med mer än 10 procent på nya Volvo C30 DRIVe. Detta ger i sin tur cirka 3 gram lägre CO2-utsläpp per kilometer, säger Tim Walker, aerodynamikexpert på Volvo Personvagnar. Översatt till bränsleförbrukning är minskningen drygt 0,1 l/100 kilometer om man mäter med EU:s officiella körcykel (EU Combined). Men i en verklig körsituation där farterna och följaktligen luftmotståndet oftast är högre och kan den verkliga bränslebesparingen bli mer än dubbelt så stor, d v s runt 0,3 l/100 km https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Media/Preview.aspx?mediaid=17008
En lans för Lans drar Erik Moberg, oberoende statsvetare på SvD Brännpunkt i dag. Moberg har specialstuderat Håkan Lans patentärenden i flera år. VINNOVAS chefsjurist Catharin Sojde har uttalat sig i tidskriften Legala affärer. Enligt uppgift säger hon där att USA-domarna är riktiga. Hon har lett en utredning hos VINNOVA om vad som hänt med Håkan Lans och rättsfallen i USA. Enligt uppgift har rapporten ännu inte publicerats för att en tongivande medlem i arbetsgruppen som tog fram den framhöll att den var fel. Erik Moberg förkalrar hur han anser det hela hänger ihop. Hans hemsida är http://www.mobergpublications.se/
Vår länk REHACT gör framsteg på den polska marknaden. De har utvecklat ett världsunikt energikomfortsystem för byggnader, genomför nu två projekteringar i Warzawa. I en kontorsfastighet på 650 kvm levereras REHACT:s system till ett ordervärde av 200 000 kronor. REHACT har också startat projektering av 18 parhus i lyxutförande på ca 8000 kvm, vilket inleds med en projekteringsfas värd 100 000 kr och förväntas ge en order på cirka 550 000 kronor.
– TranSiC är det enda företaget i världen som kan leverera denna typ av fungerande transistorer av kiselkarbid till bilindustrin, säger Stefan Jakélius, investeringsansvarig på Industrifonden. Här ligger bolaget långt före sina konkurrenter, vilket är mycket lovande för framtiden.
Försäljningen av kiselkarbidkomponenter är ännu blygsam, men TranSiCs prototyper har redan köpts av några av världens ledande fordonstillverkare. Marknaden förväntas expandera avsevärt under de närmaste sju åren. Detta beror till stor del på att tillverkning och försäljning av hybridelfordon växer kraftigt under perioden. Till en början planerar företaget även att satsa på andra användningsområden. Ett är bl.a. solcellsanläggningar, där TranSiCs transistor ger en effektiva växling av likström till högspänd växelström. http://www.stockholminnovation.com/adimo4/Site/sting/web/default.aspx?p=1260&artid=11&artview=full&artcat=news
Vimmelbilder från Sustainable Innovation Day finns nu. Jag kommer inte in på webbplatsen, men förmedlar länken. http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.181842 Våra inlägg hittills om detta toppenevent är på http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/morphic-chromogenics-och-absolicon-pa-sustainable-innovation-day och på http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/toppsession-pa-sustainable-innovation-day
Senaste Kommentarer.