Elsnöskotern från Elmacchina var helt överlägsen i vår nätröstning om bästa svenska miljönyhet i april. 😆  Den fick 75 % av rösterna. Det är också mer röster än någon annan miljönyhet fått i år. Jag tror många delar min dröm om tystare vinterfjäll. Men de andra miljfördelarna är också betydande.

Så här kommenterar företagets ledning att den blev framröstad som bästa miljönyhet i april. (bilder från Elmacchina)

-” Det känns mycket roligt och inspirerande att få utmärkelsen bästa miljönyhet.  Detta är ett av många kvitton på att Elmacchina ligger helt rätt i tiden utifrån det behov och krav som kommunicerats från marknaden gällande miljövänliga snöfordon.  Efter premiärvisningen under kapitalmarknadsdagarna i Åre har uppmärksamheten och intresset för elsnöskotern varit långt över vår förväntan. De stora snöskotertillverkarna tog tidigt kontakt och visade sitt intresse och även nya potentiella kunder har hört av sig. ”

Elmacchina ska använda högpresterande lithium-ion batterier från Boston Power. Dessa ligger i den absoluta framkanten inom batteriutveckling. Elmotorkitet är framtaget vid Electro Engine i Uppsala. Det har en kapacitet på c:a 12kWh och ger c:a 70hk. Hela kitet inkl drivlina, batterier, styrning och display med driftdata väger drygt 100 kg. Det är lika mycket som det ordinarie systemet väger, dvs bensinmotorn, avgassystem och bensintank mm. Electroengine presenerade förra sommaren ett elkit för en Saab. Se länk i slutet av inlägget.

[youtube]http://youtube.com/watch?v=rI8TY5DQk_4&feature=related[/youtube]

Elmacchina finns i Östersund. Företaget startade i samarbete med de regionala satsningsområdena Peak Innovation och VTC.  Det arbetar med utveckling elmotoriserade snöskotrar. Dessa är fria från emissioner av rök, lukt, oljor, motorbuller och CO2-utsläpp.  Tester och utvärderingar har visat att eldriften med dagens batteriteknik uppfyller de prestandakrav som ställts från Elmacchina AB:s kundgrupper. Företagets första kunder väntas bli lift och skidanläggningar, serviceföretag och eventbolag. 

Ett av världens första översnöfordon byggdes 1920 av bröderna Johan och Olof Löfström från Lövberga i Jämtland. Deras modell var en ombyggd T-Ford som har modifierats med banddrift och styrskidor.

Utvecklingen går snabbt framåt. Det behövs inte minst för miljön. Avgaserna för en snöskoter är 10 ggr större än en bil utan katalysator och 100 – 10 000 gånger större än en bil med katalysator. Vägverket skriver har skrivit att i länen Norrbotten, Västerbotten och Jämtland utgör snöskotern uppemot 30 % av de totala kolväteutsläppen. Körningen sker dessutom under en intensiv period.

Med eldrift försvinner alla utsläpp av kolväten, kolmonoxider, partiklar och kväveoxider. Kolväten är cancerframkallande. Kolmonoxid är en hälsofarlig, luktfri gas som bl.a. försämrar blodets syreupptagningsförmåga. Förhöjda halter av partiklar påverkar andningsvägarna och antas vara cancerframkallande.

Arbetet med framtagningen av prototyp 2 har påbörjats. Det beräknas vara klart till hösten. Den elskotern kommer att ha dubbel effekt och räckvidd. Elmacchina planerar att leasa ut ett antal elsnöskoterar och i samarbete med intressenterna utveckla produkten. Under 2011 räknar företaget med att få igång en mindre produktion.

Länk till omröstningen här: http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/miljonyhet-april

Länk till vårt inlägg om Electroengine: http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/electroengine

Länk till företagets PM: http://www.greenhighway.nu/images/Filer/workshop_100421/PM_Elmacchina_100419.pdf