Webbtjänsten Knotmail är ett nytt sätt att skicka paket. Resenärer ersätter miljöbelastande transporter. Det blir billigare för den som skickar paketet och resenären sänker kostnaden för sin resa, genom att få ersättning för att ta med sig ett paket. Jag tycker det låter kul, men jag undrar hur det ska finansieras. Hur som, nya sätt att tänka för miljön är alltid välkomna! Liz Jones bild från Flickr illustrerar ett äldre sätt att förmedla transoprt av paket.
– Tänk vilken effekt det får på miljön när alla paket skickas med resenärer istället för med särskilda pakettransporter. Till en början fokuserar vi på Sverige, men Knotmail kommer även att lanseras internationellt, säger Conny Tengqvist, grundare och vd på Knotmail. Klicka här för mer information!
I Sverige skickas mer än 220 000 paket varje dag, enbart med Posten. Sen tillkommer alla övriga transporter och bud. Knotmails målsättning är att ha 200 000 användare inom ett halvår.
Så funkar det
Den som vill skicka ett paket registrerar sig på sajten och lägger in vilken sträcka han/hon vill skicka paketet. Sedan matchar Knotmail förfrågan mot de resor som finns registrerade. Det behöver inte enbart handla om längre resor. Knotmail fungerar även för kortare sträckor inom en stad. Tjänsten uppdateras i realtid. Så fort ny information kommer in kollar den automatiskt av nya potentiella matchningar. Knotmail har även en koppling till Facebook som gör att matchningen, för den som loggar in via Facebook, i första hand sker med personer i det egna nätverket – bland vänner eller vänners vänner.
När Knotmail hittat en matchning informeras båda parterna, som sedan kommer överens om var och när paketet ska hämtas och lämnas. När paketet levererats kvitterar mottagaren genom att skicka ett sms. Därefter får resenären sin ersättning. Målsättningen är att få så många användare att Knotmail kan erbjuda expressleverans.
– Knotmail ska revolutionera logistiken i världen genom att flytta pakettransporter från stora logistikföretag till ett nätverksbaserat och miljömässigt system uppbyggt kring engagerade individer, säger Conny Tengqvist.
Testa själv om Du får napp på Knotmails hemsida: http://www.knotmail.com/
Senaste Kommentarer.