Ja, egentligen har jag lite svårt för att stora bilmotorer ska vara miljövänliga. Men om de ersätter sådan som drar mer soppa. Volvo Personvagnar vässar sina dieselmotorer. Två nyutvecklade, femcylindriga turbodieslar ger kunderna möjlighet att kombinera ökade prestanda med bränsleförbrukning och CO2-utsläpp som är bäst i klassen.

På bild ser Du Högprestandamotorn D5 med dubbelturbo som har 205 hästkrafter och vidmoment på 420 Nm. Den andra är Mellanprestandamotorn 2.4D med enkelturbo, 175 hästkrafter och 420 Nm.. Klicka här om Du vill veta mer ur Pressmeddellandet. Det är rätt tekniskt, men visst ska vi glädjas åt sänkt förbrukning i några av Sveriges vanligaste bilar.

– De nya högteknologiska dieselfemmorna är ytterligare ett steg i vår strävan att minska förbränningsmotorns miljöpåverkan. Samtidigt som vi ger kunderna riktigt tysta och karaktärsfasta motor med mycket goda prestanda, säger Derek Crabb, Vice President, Powertrain Engineering på Volvo Personvagnar.

Prestanda- och körbarhetskraven har lösts med dubbla turboaggregat av olika storlek som löser av varandra och ger ökad kraft inom ett bredare varvtalsområde. Resultatet är alert respons och snabb acceleration i alla hastigheter, med mjuka övergångar in i turboområdet och mellan de båda turboområdena.

Tekniken med dubbla turboaggregat har även gjort det möjligt att uppnå högre nivåer av avgasrecirkulation (EGR) över ett bredare varvtalsområde än tidigare. Därmed utnyttjas de båda turboaggregatens olika karaktäristik optimalt för en kombination av hög prestanda och låg bränsleförbrukning som gör anspråk på att vara bäst i klassen.

Avancerad insprutningsteknik med piezoelektriska bränslespridare ger en exakt fördelning av bränslet i förbränningsrummet, med effektiv förbränning och låga emissioner som resultat. Samtidigt bidrar tekniken och den effektiva förbränningen till en behaglig ljudbild som mer påminner om en sexcylindrig bensinmotor.

Tillsammans bidrar alla högteknologiska lösningar till de låg förbrukningssiffrorna (EU kombinerad). Så t.ex. har V70 6.4 l/100 km

Högprestandamotorn D5 har redan introducerats i Volvo S80 och den kommer i V70,  XC60 och XC70 under våren.

Motorn 2.4D blir tillgänglig i Volvo S80 och Volvo V70 samt i framhjulsdrivna varianter av Volvo XC60 och Volvo XC70 från och med våren 2009. Motorn har optimerats med sikte på låg bränsleförbrukning. Insprutningssystemet har en annan typ av piezoelektriska bränslespridare än D5-motorn. Spridarna håller nere förbrukningen med exceptionellt snabba och precisa insprutningssekvenser under högt tryck. Detta ger en mycket effektiv förbränning.

För att ge bilen bättre köregenskaper har turboaggregatet finjusterats för att ge högt vridmoment redan från låga varv. Den uppgraderade turbodieseln 2.4D ger förbrukningen(EU kombinerad) för Volvo V70: 5.9 l/100 km (157 g/km)

Gemensamma tekniklösningar

De två dieselmotorerna har en rad gemensamma tekniklösningar. Motorerna har lägre kompression, mer effektiv förbränning och senaste generationen motorstyrning. Volvo Personvagnars motorexperter har minskat friktionen och pumpförlusterna inne i motorerna. Tryckfallet i insprutnings- och avgassystemen har också minskats väsentligt.

De nya motorerna har även försetts med keramiska glödstift, en högteknologisk lösning som ger mycket goda startegenskaper, tack vare extremt snabb uppvärmning. På två sekunder når de en temperatur på 1000 grader Celsius, vilket gör motorn lättstartad och minskar emissionerna. I vissa körsituationer, som på riktigt låga motorvarv, kan de keramiska glödstiften dessutom utnyttjas för att öka temperaturen i cylindrarna och därigenom effektivisera förbränningen.